Oorspronkelijk gepubliceerd op 3-4-2018

Waarom moest de Schiedamse werf Gusto sluiten? Caroline Nieuwendijk van het Gemeentearchief deed er uitgebreid onderzoek naar. Op zaterdag 7 april 2018 om 13.00 uur vertelt ze in het Stedelijk Museum Schiedam (Hoogstraat 112) het hele verhaal.

Demonstratie
Demonstratie op het Binnenhof in 1977. (Fotograaf onbekend. Beeldbanknummer 13659 )

Hoe kon het dat deze werf met specialistische kennis en innovatieve ontwerpen in korte tijd werd bestempeld als toekomstloos? Veel mensen, inclusief het grootste deel van de Gusto-werknemers, hadden ondanks de negatieve krantenberichten over de scheepsbouw, deze sluiting niet voorzien. Nog steeds zijn er mensen die zich afvragen waarom de werf is gesloten. Caroline Nieuwendijk deed onderzoek naar de oorzaken van de sluiting. Hiervoor interviewde ze ook een aantal oud-directeuren. Ze schetst waarin Gusto zich in de jaren 1970 bevond, en probeert de sluiting te verklaren.

Commissie Scheepsbouw 
In juli 2018 is het veertig jaar geleden dat de werf Gusto sloot. Rond 1970 leek er voor Gusto nog een mooie toekomst weggelegd, voornamelijk in de offshore leek het een gewilde samenwerkingspartner. Maar in diezelfde tijd kwamen er ook problemen in de scheepsbouw aan het licht. De overheid gaf opdracht tot onderzoek en stelde de ‘Commissie Scheepsbouw’ in. In 1978 was Gusto één van de eerste slachtoffers van het nieuwe scheepsbouwbeleid. De werf die al sinds 1905 duizenden arbeiders werk verschafte, hield op te bestaan.